Recht op je doel af

Marketing is net een schaakspel. Over welke schaakstukken beschik je? Wie is er aan zet? Wat is de gekozen tactiek? Pas je je aan op het spel van je tegenstander of ga je uit van je eigen kracht? Ga recht op je doel af.

Marketing is een strategie bepalen dat bijdraagt aan het businessplan en het bepalen van de geformuleerde doelstellingen. Maar ook het inzetten van doelgerichte marketingactiviteiten. Ben jij het overzicht kwijt of weet je niet waar je moet beginnen? Hieronder deel ik een stappenplan. Ga recht op je doel af en doe er actief je voordeel mee.

Stappenplan 👇

  • 1. Om grip te krijgen op de (online) situatie is overzicht nodig. Maak het jezelf makkelijker overzicht aan te brengen. Welke online kanalen zet je in, wat kost het en wat levert het momenteel op? Meten = weten. Zorg dat je alle kanalen, de kosten, de resultaten en outcome op papier zet.
  • 2. Wat is het businessplan? Hoe zorg je ervoor dat marketing gaat bijdragen aan deze doelen? Zorg dat je hiervan op de hoogte bent en de geformuleerde bedrijfsdoelen scherp voor ogen hebt. Stel kritische vragen.
  • 3. Zorg de richting van al je online verkeer in kaart hebt. Bepaal de optimale klantreis. Dit is een logische en consistente reeks van online stappen. Maak keuzes.
Online verkeer
  • 4. Creëer een optimale funnel/klantreis/customer journey. Deel alle fases op en werk ze voor jezelf uit in stappen. Van het eerste contactmoment t/m de conversie en verder! Dit is de aftersales en een terugkomende klant. Vanaf hier haak je de salesafdeling aan. Vraag om input en feedback. Maar zorg dat je zelf in de lead bent.
  • Meestal zijn klantreizen gericht op nieuwe klanten krijgen, cross -en upselling aan bestaande klanten en klanten binnen houden.
Marketing funnel

Vervolgstappen

  • 5. Zorg dat samen met sales het volgende uitwerkt en op papier zet. Wie is je doelgroep? Wat is het probleem van je doelgroep? Welke oplossing heb jij de klant te bieden? Wat is de boodschap? Waarom zou een klant voor jou kiezen? Schrijf de USP’s en UBR’s uit. Voeg alles samen en schrijf een pakkend verhaal als blauwdruk voor jouw business. Vraag om feedback!
  • 6. Vanaf deze stap heb je overzicht, een funnel, een optimale klantreis en een sterke boodschap. En nu? Maak keuzes! Welke kanalen ga je inzetten? Welke middelen ga je hiervoor gebruiken? Hoe wil je communiceren? Wat ga je uitbesteden? Geloof mij, zonder een groot marketingbudget kan je niet alles zelf uitvoeren. Maak keuzes, besteed werk uit via een marketingbureau of huur expertise in en zorg voor de branding, behoud het overzicht, vette content en blijf analyseren.
  • 7. Je kan nu een operationeel communicatie plan maken. Hoe ga je communiceren? Welke thema’s laat je structureel terugkomen? Wat is de frequentie waarmee je communiceert? Maak een tijdlijn voor jezelf en zorg dat iedereen binnen het bedrijf op de hoogte is. Vraag om input van medewerkers/collega’s. Zorg dat je ook evenementen meeneemt in deze communicatie tijdlijn. Hierin komt tenslotte alles samen en ben klaar om te communiceren.
Businessplan -> marketingplan

Op je doel af 🎯

Verbinden, ontwikkelen, selecteren, communiceren, evalueren, optimaliseren en ga recht op je doel af.

Door bovenstaande werkwerkwijze werk je vanuit een goed businessplan naar een marketingplan. Om uiteindelijk als bedrijf te kunnen groeien. De uitdaging: verbinding tussen sales en marketing. Zoek de samenwerking op met interne collega’s en maak gebruik van specialisten. Samen bouwen is de missie.

Heb jij vragen of moeite met een van mijn marketingstappen? Stuur me even een berichtje of laat het hier even weten.

Ivan Schuppert

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *