Teksten schrijven op social-media platforms is al een uitdaging op zich voor ons als marketeers. Maar social media kanalen kom en gaan. Google zal blijven bestaan. Investeer daarom in de vindbaarheid van je website. Misschien heb je al het een en ander gelezen over SEO of zoekmachineoptimalisatie. Waar begin je? Hieronder een aantal SEO tips voor marketeers!
SEO 🤷♂️
SEO = Search Engine Optimization, in het Nederlands wordt het ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Dit betekent jouw website zó verbeteren, dat de zoekmachines zoals Google hem beter kan lezen en zo de waarde van de website kan inschatten. Je wilt als marketeer goed scoren en meer traffic generen. De uitdaging voor marketeers om hoog te scoren in Google.
Scoren🚀
Om te scoren moet je weten waarop je gevonden wilt worden en moet je weten waarop je klanten zoeken. Een fijne tool om deze te achterhalen is via Google Analytics of Google Trends.
Gebruik zoekwoorden waar je op wilt scoren op de juiste sleutelposities in je content. Of je nu artikelen, reviews, blogs of een landingspage publiceert op je website. Maak elke keer gebruik van de juiste zoekwoorden op de juiste plek. Hieronder de checklist. Doe er je voordeel mee.
SEO Checklist voor Marketeers:
- Titel -> voer een relevante titel tag in, met daarin het zoekwoord
- Meta description -> voer een relevante meta description in, met daarin het zoekwoord
- URL -> voer een zoekmachinevriendelijke url in, met daarin het zoekwoord
- Afbeelding -> voeg een uitgelichte afbeelding toe, met in de bestandsnaam en ALT-tag het zoekwoord
- Kop -> begin je artikel/ blog / landingspagina met een koptekst (H1) met daarin het zoekwoord
- Alinea 1 -> gebruik het zoekwoord minstens 1 keer in je eerste alinea
- Zoekwoord -> laat je zoekwoord op meerdere plekken in je content terugkomen
- Dikgedrukt ->laat je zoekwoord 1x dikgedrukt voorbijkomen in de eerste alinea
- Tussenkoppen (H2) -> laat je zoekwoord terugkomen in tussenkoppen
- Afbeeldingen en video’s -> voeg afbeeldingen en video’s toe mar daarin de zoekwoorden in de bestandsnaam en alt-tag.
De lange adem
Weet dat deze checklist geschikt is voor short tail zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten binnen Google met een, twee of drie zoekwoorden.