Digitaal zaken doen

Social selling en social media marketing leveren resultaten op in B2B. Dit betekent meer bekendheid, betere inzichten en ook leads. Digitaal zaken doen, groeiende personal branding en zo op een (post)corona-manier relaties en klanten bedienen, is in 2021 belangrijker dan ooit. Hoe sales en marketing meer uit social media kunnen halen? Lees verder!

Dat social media het middel is voor een goede sales- & marketingstrategie is wel duidelijk. Maar hoe we hier als bedrijf gezamenlijk van kunnen profiteren? Wat moet je doen om meer sales te halen uit social media?

Het boek is een aanrader voor iedere B2B marketeer en sales manager. Aan de heldere inhoud van het boek heb ik weinig toe te voegen. Daarom geef ik graag een korte samenvatting van de vier stappen uit het boek:

Stap 1. Jezelf positioneren -> welke waarde lever jij?

Ontwikkel een ‘personal brand’ op social media door je persoonlijk profiel goed in te richten. Vraag jezelf eerst af: Waar ben ik goed in? Wat is mijn expertise? Welk probleem los ik op voor mijn klant? En op welke zoekwoorden wil ik gevonden worden? Verwerk deze zaken in je persoonlijke profielpagina op LinkedIn. Je word beter gevonden en je maakt direct duidelijk wat je doet. Je wilt je bereik vergroten en door een heldere positionering en beschrijving zul je zelf ook connectieverzoeken ontvangen. Waarom zelf zoeken als je ook gevonden kan worden?

Stap 2. Content is koning

Communiceren met een doel? Of toch niet? Zorg dat je content er toe doet. Een goede en inhoudelijke tekst met een foto of een video. Dat begrijpen we allemaal, maar hoe zorg je voor goede content? Stel jezelf de vraag: voor wie schrijf ik dit bericht? Voor je huidige klanten of voor mensen waar je iets aan wilt verkopen? Het begint allemaal met het goed begrijpen van je doelgroep.

Maak voor jezelf een persona. En schrijf al jouw content voor deze persona en weet hem of haar te boeien met een sterke tekst. Tip: zorg voor een persoonlijk bericht. Schrijf het niet te zakelijk. Voeg hier een goede foto aan toe of maak een leuke inspirerende video.

Goede content is als een magazine: 80% relevant & 20% promotie.

Stap 3. Netwerk

Zorg dat je netwerk groeit. Hoe meer connecties op LinkedIn, des te groter je bereik en de impact hiervan. Er zijn veel mogelijkheden om connecties aan te gaan met mensen op LinkedIn. Na een eerste persoonlijke ontmoeting, als iemand reageert op je content, als interesses of opleiding overeenkomen, als je iemand wil wijzen op een interessant artikel of blog. Wees vooral niet verlegen, stuur een persoonlijke uitnodiging en leg kort uit waarom het interessant is om te connecten. De meerderheid zal je uitnodiging met veel nieuwsgierigheid accepteren. 

Sneller groeien? Met LinkedIn Premium is het nog eenvoudiger om je netwerk sneller uit te breiden en in contact te komen met nieuwe klanten en/of prospects. 

Stap 4. De lange adem

Winnen door een lange adem. Dit geldt ook voor social selling. Zoals je gewend bent om je mail te checken, kun je ook LinkedIn checken. Plaats dagelijks een aantal likes, shares en comments op dit platform. Plan het in je agenda! Een keer per week zou je tijd kunnen inruimen om een aantal nieuwe connecties te maken en een update te posten.

Are you ready?

Beginnen met social selling is niet moeilijk. Het is de tijd en investering zeker waard. Je maakt een sterk profiel aan en plaatst een aantal updates. Klaar. Helaas is het in de praktijk toch iets lastiger, als je het tenminste op een professionele, consistente en doelgerichte manier business wilt halen uit social selling. Bepaal gped wat je doel is en wat nodig is om je doel(en) te behalen. Pak het als team aan, waarbij marketing en sales elkaar helpen. Maak het meetbaar, zodat je weet dat je goed bezig bent, of niet. En deel inzichten en resultaten met collega’s op de werkvloer. LET’S GO!

Content voorbeelden / inspiratie voor digitaal zaken doen

  • Social-selling: ik bedenk, creëer en collega’s publiceren: Zie hier
  • Social-selling: ik bedenk, creëer en collega’s publiceren: Zie hier
  • Een low budget PR-campagne waarin ik zelf het voortouw heb genomen: Zie hier
  • Mensen die het bedrijf verlaten zijn ook ambassadeurs: Zie hier
  • Dit is wat interim werk zo leuk maakt -> offline marketing: Zie hier

Wil je meer weten over digitaal zaken doen d.m.v. Social selling? Kom je er zelf niet uit? Laat het mij gerust weten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *