Inspiratie voor social media

Van inspirerende HEINEKEN video’s tot grappige inhakers van de SPELD. Sommige content op social media gaat vanzelfsprekend door het dak. Maar je hebt natuurlijk te maken met complexe en inhoudelijke materie. Hoe verpak je zoiets in een pakkende boodschap op social media? Hoe zorg jij er voor dat je eruit knalt én dat je boodschap blijft hangen zonder in één keer het marketingbudget te slijten? Lees dan snel verder en laat je inspireren!

Een pakkende boodschap via social media bedenken en creëren kan soms best een uitdaging zijn. Platforms als LinkedIn, Facebook of Instagram staan bekend om vluchtig kijk- en scrollgedrag. Hierbij is de concurrentie ook nog eens moordend. Hoe zorg je dat opvalt en de aandacht trekt? Gebruik meerdere templates, maak gebruik van alle functionaliteiten binnen het kanaal, zorg voor structurele zichtbaarheid en wees lekker creatief. Hieronder een aantal praktische tips en pas ze gelijk toe!

Onderstaande berichten zijn voorbeelden die ikzelf de afgelopen periode heb geplaatst voor mijn opdrachtgevers. Het is ter inspiratie voor social media.

1. Gebruik een slideshow

Een slideshow is eigenlijk niks meer dan een soort PowerPointpresentatie. Maar dan een PDF die je deelt op bijvoorbeeld LinkedIn. Ideaal als je een langer en complex verhaal wilt vertellen. Deze maak je eenvoudig via Canva.com.

Je ziet ze tegenwoordig steeds vaker voor een vacaturepost. Zo kun je een lang verhaal op een leuke wijze presenteren via socials.

2. Maak een lang verhaal interessant en aantrekkelijk

Als marketeer of organisatie heb je waarschijnlijk eindeloos veel te vertellen over jouw bedrijf, product of merk. Opvallen is 1, maar de tijd van je online netwerk is kostbaar. Ga dus telkens na: wat is de kern van mijn boodschap? Zorg voor een pakkend verhaal op social media en verwijs mensen door naar een specifieke pagina of artikel op je website. Weet dat externe links negatief werken op social media. ALTIJD EEN DILEMMA: wel of geen links in het bericht…

Terug naar de kern: maak een lang verhaal interessant of aantrekkelijk. Met video’s dus. Met een vraag en antwoord video maak je het interactief én nog leuker om naar te kijken.

Tip: deel video’s op social-media d.m.v. een MP4. dus niet via een Youtube link. 

https://youtube.com/watch?v=_SyPlPEXEYI
Video interview Niels & Steven

3. Maak het nog persoonlijker

Accountancy is stoffig. Dat hoor je vaak toch? Maar wie is dat mooie mens achter de cijfers en jaarrekeningen? Wat doet zo’n iemand hele dagen?

Inspiratie voor social media

 

Video post van Bilanx

Om dat uit te leggen, laten we bij Bilanx regelmatig mensen aan het woord. Of beter gezegd, we zetten ze letterlijk in de spotlights. Een goed en persoonlijk verhaal. Dat is altijd leuker om te zien en lezen toch? En je maakt hiermee een einde aan een stoffig imago!

We willen medewerkers niet alleen zien om te ontdekken wie er bij het bedrijf werkt of omdat je een professionele wekt, maar ook om ons te identificeren met de persoon én het bedrijf. Hoe meer teamleden jij hebt en presenteert des te groter is de kans dat iemand aanhaakt op jouw bedrijf.

Ook hier maak je gebruik van een externe link naar de website, waarop de bezoeker makkelijk kan doorklikken. Het persoonlijke verhaal staat op de website met verschillende backlinks naar de diensten.

En denk je nou: wat een lang bijschrift bij die post? Uit onderzoek van Coosto blijkt dat lange teksten op social media goed presteren als je wil scoren op interactie en bereik. Mensen blijven dus langer hangen bij jouw post en zet je dan ook nog eens een video in: dan scoor je zeker weten goed!

Wil je dat mensen op een link klikken via social media? Wees dan bondig en to-the-point.

4. Maak er een feestje van. Laat ook andere meegenieten!

4 gratis tips

 

Leuke post op LinkedIn van Provelu

Maak het niet te formeel, soms zitten we gewoonweg niet te wachten op een moeilijke en zakelijk verhaal. Heb je intern iets te vieren? Laat het zien en deel het met de buitenwereld.

Focus dan op kwalitatief goede foto’s.

De voornaamste reden waarom foto’s zo belangrijk zijn, is omdat het de aandacht trekt. Het werkt al een hele lange tijd zo dat foto’s de aandacht moeten trekken, omdat bezoekers eerst naar de foto’s kijken. Denk maar eens aan een krant of tijdschrift die uw aandacht trekt met een goede coverfoto.

Laat ook hier zien wie er onderdeel is van het team. Je teamleden leggen waardevolle contacten met je klanten en spelen een belangrijke rol in het besluit of klanten een afspraak inplannen of niet. Het is een manier om vanuit hen te werken aan een sterkere klantrelatie. Je team laten zien op social media is wat mij betreft een “do”, zeker voor de teamleden die je klanten behandelen.

En een goede tekst? Ja zeker, zorg voor een goed bijschrijft. De eerste 3 regels moeten pakkend zijn. Want dit leest jouw netwerk als eerst.

5. Laat zien wat je doet

 

Update Bouwproject VDR Bouwgroep

Jullie content is veel te specifiek en zelfs saai. Je ontkomt er niet aan. Deze mensen nemen vanzelf afscheid van je netwerk.

Laat zien wat je doet en waarom je doet wat je doet.Je creëert hiermee je eigen niche. Vind je het eng om een keuze te maken omdat je bang bent dat je mensen uitsluit? Hier ontkom je simpelweg niet aan. Er komen dagelijks nieuwe volgers bij, maar er zullen ook zeker mensen afhaken.

Als je in té algemene termen praat, val je niet op, en spreek je niemand aan. Mensen scrollen dan voorbij jouw posts. En dat wil je natuurlijk niet!

Mensen stoppen alleen met scrollen als ze worden getriggerd. 

Ze besteden aandacht aan je social media post als iets hun aandacht trekt. Laat zien waar je mee bezig bent. Als ze zichzelf herkennen in het bericht, betrokken zijn of het bericht relevant vinden lezen ze vanzelf verder of laten ze zelfs een reactie achter!

 

De juiste aanpak voor social media

De bovenstaande vormen van content zijn bij voorkeur een onderdeel van je contentstrategie. Voor zo’n strategie stel je altijd van tevoren doelen op die je met je content wilt bereiken. Denk aan de merkbekendheid verbeteren (bereik), in beeld komen bij je favoriete doelgroep (interactie) of meer websitebezoek (traffic).

Voorafgaande beschrijf je ook de gewenste doelgroep, de social kanalen waarop je doelgroep actief is, en de kernboodschap die je via de kanalen wilt overbrengen. Daarna kun je helemaal los met het verzinnen van vormen en formats. GO FOR IT!

Meer weten? -> kom in contact

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *