Zichtbaar verkopen door social selling

Digitaal zaken doen? Daar waar marketing, branding en sales samenkomen bloeit social selling. Het blijft een enorme uitdaging om digitaal in contact te komen met nieuwe klanten en prospects. Koude acquisitie zorgt voor kippenvel en heeft daarom niet onze voorkeur. Waarom? Het kost veel tijd, vreet onze energie leeg en levert vaak maar weinig op. Je word vaak van het kastje naar de muur gestuurd en jouw voorstel beland vaak in de prullenbak rechtsonderin het beeldscherm. Steeds meer ondernemers en sales-managers starten met social selling om online op een aantrekkelijke manier in beeld te komen. Maar wat is social selling eigenlijk? Hoe pas je dit toe?

Betekenis social selling in 2021

Laten we eerst inzoomen het begrip ‘social selling‘. Mensen zijn al honderden jaren bezig met verkopen van producten en diensten, maar van de term social selling hebben we nog nooit gehoord. Leuk om te weten is dat je met social selling niet alleen focust op nieuwe klanten, maar ook op collega’s en bestaande klanten. Het is een werkwijze om op een leuke manier in contact te blijven tot het moment daar is om zaken te gaan doen.

Social selling is de kunst om klanten naar je toe laten komen. Jij bent je eigen ‘merk’ en staat als personal brand centraal in deze aanpak. Je deelt online kennis via een aantal social mediakanalen waar prospects zich begeven en je gaat de interactie aan met je netwerk.

Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van je prospects. Je draait het traditionele verkoopproces om en kunt op een warme wijze je doelgroep uiteindelijk benaderen om tot een afspraak te komen.

En nu?

Je hebt een flink aantal connecties op de diverse social media kanalen. Laten we het meest gebruikte ‘zakelijke’ platform als voorbeeld gebruiken: LinkedIn. Je post interessante content en je reageert op berichten van connecties. Klasse, lekker bezig! Maar hoe zorg je nu dat al die sociale kanalen naast branding ook sales gaan opleveren? Ik geef je graag een aantal tips. Doe er je voordeel mee!

Research

Ga binnen LinkedIn op zoek naar mensen die wellicht interesse hebben in jouw diensten/producten. Wat delen zij zoals op dit kanaal en waar gebruiken ze het kanaal voor? Schrijf 10 bedrijven op en de mensen binnen het bedrijf waar je graag in contact mee wilt komen. In deze stap creëer je een lijst met prospects!

Actie!

Wat is je boodschap en hoe kom je in contact met de mensen binnen jou top 10 bedrijven? Schrijf 5 stuks content voor jouw prospects. Wat wil je hen vertellen en hoe wil je hen overtuigen? Begin gewoon eens met schrijven en posten van relevante content. Schakel waar nodig hulp in van een marketeer, vraag om feedback en input van collega’s.

Prospects kopen pas bij vertrouwen dus zorg ervoor dat je door middel van deze 5 stuks content vertrouwen gaat winnen. Zorg ervoor dat je content waardevol is voor deze prospects. Dit zorgt voor conversaties waar je als bedrijf en persoon op in kan spelen door middel van het monitoren van discussies en aankoopintenties.

Zorg voor goed beeldmateriaal. Content doet het vele malen beter met een korte video, een goede persoonlijke foto of een visual wat duidelijk maakt wat aansluit op jouw boodschap. Inspiratie nodig? Check mijn LinkedIn kanaal eens.

Delen maar

Deel iedere week 1 stuk content met een boodschap voor jouw prospects. Ben je nu klaar? Nee zeker niet. Na het delen van deze content ga jij prospects uitnodigen voor een connectie. Zorg voor een persoonlijk bericht waarin jij de aandacht van hem of haar pakt. Zorg dat je in gesprek raakt.

Dit zijn de eerste stappen. Ben je hierna klaar?

Social selling is een sterke verkooptechniek, maar vergt wel een lange adem. Het is geen sprint zoals SEA, maar een marathon zoals SEO. In plaats van direct de verkoop te willen realiseren bouw je eerst een relatie met je prospect op.

Investeer jij al in social selling en wat zijn jouw ervaringen ermee? Ik ben benieuwd naar je reactie en ervaring!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *