Hoe staat marketing ervoor in 2021? HubSpot deed onderzoek onder 1500 marketeers in maar liefst 8 verschillende landen. In dit artikel lees je de opvallendste uitkomsten. Doe er gewoon je voordeel mee!
Bedrijven, merken en organisaties gebruiken tegenwoordig vooral social media voor hun marketingstrategie. Social media staat in deze ranking met bijna 70% ruim bovenaan. Als tweede in dit lijstje volgt SEO met ongeveer 40%, gevolgd door account based marketing en contentcreatie.
Dit kunnen we omschrijven als opvallend, want steeds meer bedrijven kiezen voor eigen content kanalen om hiermee de afhankelijkheid van bijv. social-media te verkleinen. De reden hiervoor is: we hebben geen invloed op het algoritme van social media kanalen en de platforms doen hun best om gebruikers zo lang mogelijk daar te houden. Daarbij ontkom je er niet aan om advertising budget in te zetten. We willen tenslotte meer grip op onze marketing krijgen!
Maar wat willen we bereiken met onze marketingstrategie?
- Meer leads genereren
- Klanttevredenheid verhogen
- Brand awareness verhogen
- Meer deals sluiten
- Klantretentie verhogen
Social media blijkt gewoonweg het belangrijkste kanaal in 2021 voor iedere marketeer
Interessant: social media is in 2021 de website voorbijgestreefd als het gaat om het belangrijkste kanaal volgens marketeers. Meer dan 80% zet social media in, de website blijft op 80% ‘hangen’. Vervolgens komt e-mailmarketing (ruim 60%) en contentmarketing en SEO (meer dan 40%).
HubSpot benadrukt echter wel dat strategieën die nu werken, ook een beperkte levensduur hebben. De dynamiek op een platform verandert immers continue en andere marketeers zullen je gaan kopiëren zodra je succes hebt. Dit doen we tenslotte allemaal toch? Daarom is het belangrijk om mee te gaan met veranderingen en ontwikkelingen – en nieuwe kanalen. Laat je inspireren door mensen, maar zorg voor je eigen visie en strategie!
Zorg voor zichtbaarheid op social-media met een sterke contentstrategie. Kom in beeld bij jouw prospects d.m.v. social-selling. Wil je meer tips? Get in touch.